Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری محله _ راحله عبدالحسینی :  نمونه‌اش همین باغ‌موزه هنر ایرانی که درست در دل محله الهیه هست؛ آنجا که هنوز در میان درختان کهنسال، یک عمارت قدیمی جا خوش کرده. با گشت‌وگذار در باغ‌موزه هنر ایرانی برگ‌هایی از تاریخ معاصر را ورق می‌زنیم.

 به تماشای ایرانی کوچک در دل باغ‌موزه 

باغ موزه هنر ایرانی یک باغ زیبا با عمارتی باشکوه است؛ عمارتی که براساس معماری ایرانی ساخته شده و با آن پنجره‌های رنگین و ارسی‌های قدیمی توجه بازدیدکنندگان را جلب می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قسمت‌های فعلی باغ عبارت است از نگارخانه، کارگاه‌های هنری، فروشگاه محصولات فرهنگی و آثار حجمی مجسمه‌سازان ایران. ماکت‌هایی هم از آثار تاریخی در این باغ‌موزه خواهید دید. ماجرا از این قرار است که در دوران پهلوی دوم و به مناسبت جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی، دولت ایران ساخت ماکت‌هایی از آثار تاریخی ایران را به هنرمندان کشور ایتالیا سفارش داد. ماکت‌ها از جنس بتن هستند. نقاشی ماکت‌های هشت بهشت، چهل ستون و شمس‌العماره نیز با رنگ روغن است. این ماکت‌ها هیچ‌گاه مورد استفاده قرار نگرفت و تا سال‌ها در انباری نگهداری می‌شد و حتی کسی از وجود آنها اطلاعی نداشت. سال ۱۳۸۶ با آماده‌سازی باغ‌موزه هنر ایرانی، امکان بازدید این آثار برای شهروندان فراهم شد. ماکت‌ها عبارتند از سی و سه پل، چهل ستون، هشت بهشت اصفهان، شمس‌العماره تهران، قره کلیسای آذربایجان غربی، کاروانسرای مهیار، باغ فین کاشان، شوش دانیال، میل گنبد کاووس گرگان، نقش رستم مرودشت و برج آزادی.  

 نخستین ماکت برج میلاد اینجاست 

تمام آثاری که در باغ ‌موزه هنر ایرانی وجود دارد جنبه هنری دارند و با دیدن آنها سیر تحول بناها و معماری‌ها از قبل از اسلام تا دهه‌های اخیر به خوبی نمایانگر است. قرار گرفتنشان در کنار هم در طول یک مسیر پیچ و خم، حس گذر از دوره‌های مختلف تاریخی را برای بازدیدکننده رقم می‌زند. همین امر باعث می‌شود بازدیدکنندگان با صرف کمترین وقت و هزینه، دور ایران را بگردند و حضور در حال و هوای شهرهای مختلف را حس کنند. ماکت برج میلاد هم تنها ماکت از این مجموعه است که در ایران و به مناسبت افتتاح برج میلاد و همزمان با بازگشایی باغ‌موزه ساخته شد. در کنار آثار به نمایش درآمده در محوطه باغ در بنای اصلی این مجموعه یک گالری ایجاد شده است که آثار هنرمندان مطرح ایرانی نمایش داده می‌شود.  

 ۴ مجسمه نمادین

غیر از ماکت‌ها، مجسمه‌های دیگری هم در این باغ‌موزه قرار دارند که ساخته دست هنرمندان ایرانی و خارجی است. این آثار برگزیده‌هــای نخســتین دوره سمپوزیوم مجــسمه‌سازی در سال ۱۳۸۵ اسـت؛ ققنوس، صور اســرافیل، ســروش و اسفـــندیار. این ۴ مجسمه در واقع درختان خشکیده‌ای هستند که آنها را از ریشه درنیاورده‌اند بلکه به همان شکل، آنها را کنده‌کاری کرده‌اند. هدف از ساخت این مجسمه‌ها جلوگیری از تخریب طبیعت بوده. موضوع این مجسمه‌ها برگرفته از المان‌های اسطوره‌ای است.  

 تماشای هنر ایرانی در گوشه‌ای از باغ

در گوشه‌ای از باغ‌موزه هنر ایرانی، اتاقکی ساخته شده که برای گردشگران داخلی و خارجی از جذابیت خاصی برخوردار است. وارد این فضا که می‌شویدگویی پا در خانه‌ای با معماری ایرانی گذاشته‌اید. علاوه بر بازدید می‌توانید صنـــایع‌دستی و تولیدات هنرمندان ایرانی را هم خریداری کنید.  

 انعکاس رنگارنگ‌ها داخل عمارت

بنای اصلی موزه که این روزها مکانی برای نمایش آثار هنرمندان شده، یک معماری تمام‌عیار ایرانی است. جنس درها و پنجره‌های عمارت از چوب ارس یا همان کاج است. به همین علت این درها به ارسی معروفند. زیرا در زبان روسی به کاج، ارس گفته می‌شود. در و پنجره‌های مشبک با شیشه‌های رنگی، زیبایی عمارت را به حد اعلا رسانده‌اند. بنا بر گفته معماران در ساخت در و پنجره‌های مشبک از هیچ نوع میخی استفاده نمی‌شود و فقط با زاویه دادن به چوب، هنر مشبک خلق می‌شود.  

 آشنایی با هنر ایرانی

در گوشه‌ای از این باغ اتاقکی قرار دارد که حکم ماشین زمان دارد؛ انواع و اقسام وسایل قدیمی که روزگاری برای گذران زندگی و پخت وپز به آن نیاز بود و حالا حکم یک وسیله تاریخی را دارد. از جمله «تفت»؛ وسیله‌ای که در آن مواد خوراکی و میوه می‌گذاشتند و بار الاغ و قاطر می‌کردند. جنس تفت، چوب نازک بود. قدیم‌ها وقتی می‌خواستند به خوردن بیش از حد یک نفر اشاره کنند، می‌گفتند طرف یک تفت انجیر خورده! از دیگر وسایل این اتاق هم نمد، صندوقچه و تاپوست؛ تاپو وسیله‌ای کوزه مانند است که نقش سیلو را در خانه‌ها برای ذخیره مواد خوراکی داشتند.  

جای پارک

چندان به پیدا کردن جای پارک در کوچه‌های کم‌عرض اطراف باغ‌موزه امیدوار نباشید. نزدیک‌ترین پارکینگ عمومی، پارکینگ میدان تجریش است که ۱۵ دقیقه تا رسیدن به موزه پیاده‌روی دارد.  
 

نشانی باغ‌موزه هنر ایرانی 

میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصود بیک)، خیابان دکتر حسابی، شماره‌ ۳۰

زمان بازدید

برای بازدید از این باغ‌موزه می‌توانید ساعت ۹ تا ۲۲:۳۰ برنامه‌ریزی کنید. باغ‌موزه هنر ایرانی در ایام سوگواری تعطیل است.  
 

امکانات رفاهی

در قسمت‌های مختلف باغ، نیمکت ‌نصب شده است. کافی‌شاپ و غرفه‌های عرضه محصولات فرهنگی هم در این باغ‌موزه ساعتی خوش را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است.  
 

دسترسی با حمل‌ونقل عمومی

برای رسیدن به میدان تجریش هم می‌توانید از سامانه اتوبوس‌های خط ۷ استفاده کنید و هم می‌توانید با خط یک مترو به میدان تجریش بروید. از میدان تجریش با حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی تا چهارراه حسابی به باغ‌موزه هنر ایرانی می‌رسید.

در آینه تاریخ 

آن زمان که «توران مهاجر اسلامی» سند شش دانگ عمارت را از همسرش، سپهبد «احمد امیراحمدی» گرفت، فکرش را نمی‌کرد در روزگاری نه چندان دور، فقط نامی به ستیزه خویی و ناراستی از آن خانواده باقی مانده باشد. به گواهی تاریخ که صادق‌ترین و بی‌رحم‌ترین قاضی روزگار است، به سپهبد امیراحمدی لقب قصاب لرستان داده بودند. فردی که سال ۱۳۱۰ بنای این عمارت را به سبک معماری قاجار ساخت و به همسرش هدیه داد.  
سپهبد امیراحمدی مردی قسی‌القلب با جنایاتی عجیب و غریب بود. او از سربازان گوش به فرمان پهلوی اول بود که به فرمان و خواست او کمر به نابودی زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم لرستان و برخی اقوام دیگر کشور بست و تا حدود بسیاری توانست فضای لرستان را برای پیشبرد اهداف رضاخان و انگلستان هموار کند.

این باغ یک هکتاری را که حالا به نام باغ‌موزه هنر ایرانی می‌شناسیم، پهلوی اول به سپهبد امیراحمدی صله داد. دخترانش به قدری تبختر داشتند که در تهران هر وقت می‌خواستند کسی را به فخرفروشی مثال بزنند می‌گفتند طرف خیال می‌کند دختر امیر احمدی است! ‌
نقل است که در پی کشتار مردم لرستان چندین گاری پر شده از طلاهای زنان لر را به نشانه فتح و پیروزی به یغما برد. سپهبد امیراحمدی سال ۱۳۰۱ با درجه امیرلشکری به فرماندهی لشکر غرب که مرکز آن در همدان بود، منصوب شد و برای برقراری امنیت در آن منطقه، معترضان را سرکوب کرد. سرانجام در مأموریت لرستان به دریافت عالی‌ترین نشان نظامی آن زمان یعنی نشان ذوالفقار نایل شد. سال ۱۳۰۸ او نخستین کسی بود که به دستور رضاشاه در ایران به درجه سپهبدی رسید.  
شهریور سال ۱۳۲۰ هنگامی که نیروهای انگلستان و شوروی وارد خاک ایران شدند، رضاخان قبل از ترک کشور، سپهبد امیراحمدی را به سمت فرماندار نظامی تهران منصوب کرد تا او از بروز و گسترش هرج و مرج و آشوب در پایتخت جلوگیری کند. امیراحمدی روز پنجم آذر سال ۱۳۴۴ در ۷۷ سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سرطان خون در تهران درگذشت. او یکی از ثروتمندان ایران بود و مستغلات زیادی در تهران داشت.  
 

کد خبر 652519 برچسب‌ها همشهری محله موزه باغ و باغبانی موزه‌های ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله موزه باغ و باغبانی موزه های ایران باغ موزه هنر ایرانی سپهبد امیراحمدی باغ موزه میدان تجریش ماکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۸۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعه پزشکی در حال خالی شدن است/ مسئولین قدر سرمایه‌های فاخر کشور را بدانند

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد رئیس زاده مراقبت از جایگاه متناسب با عظمت و شان جامعه پزشکی را از جمله وظایف متصدیان و متولیان نظام سلامت کشور و نیز اعضای حوزه سلامت کشور توصیف کرد و اظهار داشت: اجازه ندهیم برخی کار‌ها به گنجینه و ذخیره ارزشمند وباستانی کشور آسیب وارد کند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ما نباید رسالت و وظیفه اصلی مان را در تلاطم این هیاهو‌ها گم کنیم و از تمرکز بر آن خارج شویم، افزود: رسالت ما تلاش بر بهتر بودن و درنوردیدن مرز‌های دانش پزشکی است برای اینکه به مردم سرزمین مان بهتر خدمت کنیم، سلامت مردمان را بهتر حفظ کنیم و روایت گر داستان زندگی مردمانی باشیم که سرنوشت شان با هنر طبابت ما در هم تنیده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه صحبت هایش به چالش‌های درونی و بیرونی جامعه پزشکی نیز گریزی زد و وضعیت جایگاه جامعه پزشکی را کلان چالش بیرونی دانست و عنوان کرد: این چالش مربوط به ذات گروه پزشکی است و منحصر به جغرافیای خاصی نیست چرا که علم پزشکی در حال تغییر و تحولات بسیار جدی است و فناوری‌های جدید، بار بیماری‌های جدید و تمایل کم برای ورود به رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی بویژه در کشور‌های توسعه یافته از جمله این چالش‌های بیرونی است. 

وی همچنین در طبقه بندی چالش‌های درونی جامعه پزشکی، مداخلات غیر مجاز، تعارضات بین رشته ای، مهاجرت‌های شغلی و جغرافیایی و خودکشی رزیدنت‌ها را از جمله چالش‌های قابل توجه خواند و گفت: ۱۲ چالش درونی پیش روی جامعه پزشکی را فهرست وار به گوش تمامی مسئولین در همه رده‌های کشوری رسانده ایم و این چالش‌ها طی نامه نگاری‌های مکرر و جلسات پی در پی به حضور تمامی مسئولین رده بالای کشوری بیان شده است.

دکتر رئیس زاده در همین زمینه افزود: ما برای پیگیری چالش‌های درونی جامعه پزشکی جنگیدیم و انصافا تا آخرین روزنه پیگیری و دنبال کردیم مصداق آن رشد قابل توجه جز حرفه‌ای تعرفه‌ها بود. هر چند که معتقدیم تعرفه‌ها امسال نیز با قیمت واقعی فاصله دارد و معترض هم هستیم، اما در بحث حق ویزیت و جز حرفه‌ای نسبت به میانگین ۱۴ سال اخیر رشد قابل توجهی را شاهد بودیم که حاصل تلاش‌های مستمر است.

وی با دستوری خواندن تعرفه‌های پزشکی گفت: همین تعرفه‌های دستوری را وارد هزاران فرمول می‌کنند، با تاخیر چند ماهه پرداخت می‌کنند از طرفی باید گفت که مالیات در ذات تعرفه دستوری مستتر است و مالیات این نوع تعرفه گذاری از قبل حساب شده است. هیچ صنفی اینگونه نیست. ما پیگیری این موضوع هستیم و البته کار بسیار دشواری را پیش رو داریم.

دکتر رئیس زاده درپایان صحبت هایش جامعه پزشکی را به ادامه مسیر با امید و نشاط فراخواند و گفت: بیایید به وظیفه علم آموزی، شاگردپروری، خدمت بهتر با نهایت اخلاق حرفه‌ای و اخلاق پزشکی ادامه دهیم و مقهور تحولات و هیاهو و هجمه‌های رسانه‌ای نشویم. 

گفتنی است، سی و ونهمین کنگره رادیولوژی ایران روز گذشته با حضور رئیس کل سازمان نظام پزشکی، دکتر محمود فاضل رئیس شورای عالی نظام پزشکی، دکتر صداقت عضو جامعه رادیولوژی در شورای عالی نظام پزشکی، دکتر بابک شکارچی معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی، دکتر مصطفی عبداللهی سرپرست اداره ارزیابی عملکرد ورسیدگی به شکایات سازمان نظام پزشکی و نیز رئیس انجمن رادیولوژی ایران و نیز اعضای این انجمن در محل هتل المپیک ایران برگزار شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جامعه پزشکی در حال خالی شدن است/ مسئولین قدر سرمایه‌های فاخر کشور را بدانند
  • نمایش برگزیده‌ای از آثار رضا مافی در موزه هنر‌های معاصر تهران
  • هشدار در دشت تبریز؛ کدام بناهای تاریخی در خطرند؟
  • حمید نیلی مدیرکل جدید هنرهای نمایشی شد
  • (ویدئو) ژیلا صادقی جواب تمام منتقدانش را یکجا داد!
  • آیفون ۱۶ و تغییراتی که راحت لو رفت!
  • طهرانچی: معماران دانشگاه آزاداسلامی پروژه مسکن دانشگاه را طراحی می‌کنند
  • ماموریت در نیمکره جنوب زمین
  • تولیدات فاخر علمی از اهداف مهم بنیاد ملی علم
  • رویداد ملی بازی آرا، کمک به صنعت تولید بازی در کشور